INTERVIU CU UN INTELECTUAL AUTENTIC

Reproducerea de mai jos mi-a fost trimisă pentru a fi mi se spune că nu sunt original, sunt alţii care au gândit ca mine cu mult înainte şi se exprimă mult mai vehement. Sunt de acord, drept pentru care mulţumind pentru material, vi-l prezint pentru a ne bucura împreună de unul dintre puţinii intelectuali români incontestabili.
Îi rog pe aceia care au materialul complet să îl posteze iar eu îl voi retrage pe acesta în favoarea celui original.
Dem


"INDO-EUROPENII SE SINUCID INCET, DAR SIGUR"

Am intrat deja intr-un nou Ev Mediu. Adica moare definitiv civilizatia occidentala
V.M.: Prin urmare se schimba in bine mersul istoriei?

Neagu Djuvara: Daca modelul este Imperiul Roman spre sfarsit, cand nu existau razboaie decat la periferie, intr-adevar semanam cu acesta. Dar ce ma ingrijoreaza pe mine este ca am intrat deja intr-un nou Ev Mediu. Adica, moare definitiv civilizatia occidentala. Incet, dar sigur.

V.M.: Care sunt simptomele?

Neagu Djuvara: Simptomele le simtim deja demult, printr-o dezordine morala care nu a existat niciodata. Va dau un singur exemplu: tineretul care se revolta astazi nu are absolut nici un ideal. Nu se revolta pentru un ideal, se revolta ca sa darame. Asta inseamna ca s-a stricat ceva. Tineretul, care in general trebuie considerat ca purtator de idealuri viitoare, chiar gresite, asa cum a fost cu comunismul, astazi nu mai are nici un ideal... Al doilea simptom nevazut pana acum: bizareria cu marea cotitura in arta si gandire (care in general se petrece cu zeci sau sute de ani dupa ce a cazut un imperiu) in civilizatia occidentala a inceput intre 1905-1913, deci inainte de ivirea imperialismului american. De exemplu, in sculptura, Brancusi al nostru rupe complet traditia care merge de la Michelangelo la Rodin. La fel in muzica, unde dodecafonia, scoala de la Viena si Bela Bartok, toate sunt complet in ruptura cu marea muzica de la Monteverdi si pana la Debussy. In toate domeniile artei si gandirii avem un viraj brutal la inceputul veacului 20. Acesta ar fi semnul ca incepem un nou Ev Mediu. Asta inseamna ca hegemonia americana, care asigura un fel de pace mondiala, nu va dura cinci secole precum imperiul roman, ci probabil doar o suta de ani. Ganditi-va ca doar pe parcursul unui secol Europa va deveni metisa. Mie imi este clar ca indo-europenii se sinucid incet, dar sigur. Adica nu mai fac copii, nu mai au nici o ambitie. De zeci de ani. Noi nu suportam un "atac" al lumii a treia. Dimpotriva, noi am creat un gol, pe care cei din lumea a treia, extrem de prolifici, vin sa-l umple.

V.M.: Si idealul Uniunii Europene ?

Neagu Djuvara: Tinerii nu prea stiu ce este idealul european. Tinerii nu intrevad ce poate sa fie o Europa Unita. Nici eu nu o vad unita deloc, nu o vad cu un guvern si un presedinte. Mai cu seama daca intra si Turcia, atunci Europa avorteaza.

V.M.: Sunteti foarte pesimist. Atunci ce viitor are civilizatia europeana care a dominat lumea vreme de cateva secole?

Neagu Djuvara: Tocmai de aceea este menita sa dispara. Asta este o lege universala. Cand ai avut atata splendoare de creativitate in stiinta si arta, precum si putere economica si politica ca sa te intinzi pe intregul glob terestru, trebuie sa platesti prin disparitie.

V.M.: Va disparea si România, impreuna cu civilizatia europeana?

Neagu Djuvara: Bine inteles. Daca noi am intrat atat de tarziu intr-o hora care se strica, ne stricam impreuna cu ea. Asta e clar.

V.M.: Trebuia sa nu intram in hora asta? Avem vreo sansa de scapare?

Neagu Djuvara: Nu, nici una. Dimpotriva. Putinul de creativitate care ne ramane il vom dezvolta tot in sanul Europei. De cele mai multe ori, inca din trecut, talentele noastre cele mai mari nu s-au putut manifesta decat in strainatate. Este ca un fel de blestem asupra acestei tari. Incepand de la Cantemir, pana la Eliade si Cioran, toti s-au remarcat in strainatate.

V.M.: In astfel de conditii, de ce sa mai ramana tinerii romani in tara?

Neagu Djuvara: Tocmai, nu numai ca ii sfatuiesc sa stea aici, dar ii rog pe cei care sunt stabiliti deja in strainatate sa se intoarca, in masura posibilului, pentru a crea o noua elita intelectuala, care s-o inlocuiasca pe cea de-acuma.

V.M.: De ce s-ar intoarce intr-o barca a carei scufundare tocmai ati descris-o?

Neagu Djuvara: Dar barca noastra nu se duce mai la fund decat restul Europei, asa ca mai bine sa se scufunde cu barca noastra decat cu cea germana sau franceza...

"SA TERMINAM CU INMORMANTARILE COMPLICATE"

V.M.: Ce ati facut pe 1 Decembrie, de ziua nationala a Romaniei?

Neagu Djuvara: Am dat interviuri zicand un lucru care supara pe mai toata lumea: ca nu sunt de acord cu alegerea lui 1 Decembrie ca sarbatoare nationala. In primul rand, nu este bine sa modifici la fiecare schimbare de regim o sarbatoare nationala. Am avut timp de aproape un veac 10 Mai, care este ziua independentei tarii. Prin urmare, data intrarii Romaniei in concertul european. Ca 10 Mai a coincis cu venirea printului Carol, ceea ce i-a facut pe acei domni din 1990 sa se teama, inteleg. Dar, pe de alta parte, 1 Decembrie nu este data Romaniei mari. Este data cand doua provincii, Transilvania si Banat, au cerut sa intre in Regatul Romaniei. Cu doua zile inainte ceruse Bucovina. Cu sase zile inainte ceruse Basarabia. Si toate patru au fost acceptate de seful statului, adica de Regele Ferdinand, la 24 Decembrie. Deci data cand s-a nascut Romania Mare este 24 Decembrie, nu 1 Decembrie ! Pe de alta parte, mai exista un motiv foarte practic. O sarbatoare nationala e bine sa fie tinuta intr-un anotimp cu soare, in care vremea sa te indemne la bucurie, oamenii sa poata dansa in strada. Ce te faci la 1 Decembrie, cand se vad aburii vorbitorilor iesind din gura si cand bietii ostasi ingheata ?

V.M.: V-ati intors in Romania dupa 45 de ani de exil, in februarie 1990. Ati scris ca in primele zile petrecute la Bucuresti va-ti tot intrebat: "Ce cauti aici, Neagule?". Ati aflat raspunsul la intrebare?

Neagu Djuvara: (rade limpede si cu pofta) Culmea este ca risc sa imi pun intrebarea si dupa 19 ani. Din când in cand imi pun inca intrebarea asta si astazi. Dar constatand cu cata caldura sunt primit de tineret, consider ca nu m-am intors degeaba in Tara.

Cand am intocmit aceasta mica lucrare facuta in graba si sub indemnul altora, caci nu am avut personal intentia sa scriu "Scurta istorie a romanilor povestita celor tineri", ea s-a vandut in 39.000 de exemplare. Iar cand m-am oprit la o farmacie, un domn foarte amabil mi-a spus: "Ma iertati ca ma adresez Dumneavoastra, dar doream sa va multumesc. Am o fiica la liceu care avea o totala inapetenta pentru istorie; i-am cumparat cartea Dumneavoastra si de atunci e pasionata de istorie". Acestea sunt lucruri care ma bucura si imi dau seama ca, totusi, nu am venit degeaba in Romania.

V.M.: Sunteti patriot?

Neagu Djuvara: Patriot ? Asculta (pufneste furios). Nu merit sa-mi fie pusa o asemenea intrebare. Se intorcea cineva care nu e patriot ? Sotia mea, care e frantuzoaica, cand a vazut ce fac in Romania a spus: "Trebuie sa ai patriotismul bine insurubat in cap ca sa suporti sa traiesti acolo".

V.M.: De 19 ani tot suportati. Mai suportati mult?

Neagu Djuvara: Pai da. Voi suporta pana la moarte, asta e clar. Vreau sa fiu inmormantat aici. Dar mi-as dori sa mor pe un vapor. Cand nu voi mai putea sa scriu am sa incerc sa-mi gasesc un loc pe un vas cu panze care face inconjurul lumii. Atunci, daca mori pe drum, te arunca in mare. Sa terminam cu povestile acelea cu inmormantari complicate, cu alaiuri si cu discursuri.

Din pacate (si in context expresia este cu adevarat potrivita), Europa de maine va apartine arabilor si tiganilor. De aceea consideram ca cea mai grava crima facuta impotriva europenilor de bastina si a culturii europene este deschiderea larga a portilor Europei hoardelor barbare si hamesite de foame din Asia si Africa, hoarde care vor transforma Europa crestina, civilizata si prospera de astazi in Euro-Indo-Arabia de maine, in care urmasii nostri vor putea, probabil, supravietui pentru cateva generatii in "rezervatii"...

Iar noi, europenii de rand, stam cu bratele incrucisate si ne vaicarim de toate ticalosiile care se petrec sub soare fara a intreprinde nimic. Asa incat ne meritam soarta, spre rusinea noastra, a tuturor ! ”

Vizualizări: 118

Adaugă un comentariu

Pentru a putea adăuga comentarii trebuie să fii membru în reţeaua literară / la red literaria !

Alătură-te reţelei reţeaua literară / la red literaria

Comentariu publicat de Dem pe Octombrie 3, 2010 la 11:45pm
Domnule Vlaşin,
Pentru că remarca dvs referitoare la asumarea identităţii, drept condiţie a rămânerii pe acest site, reţea, ....cum doriţi să vă denumiţi creaţia, este de datoria mea să vă precizez tot aici dezaprobarea.
Dvs. îmi cunoaşteţi identitatea reală, ştiţi că am spus doar adevărul şi mai ales că nu rivalizez cu nimeni din domeniul literaturii şi a celorlalte domenii artistice.
Nu este nevoie să mă excludeţi dvs., acest gen de dictatură nu vă face cinste şi nu mă onorează.
Prin urmare, rămâneţi cu adulatorii dvs, eu am o personalitate şi o demnitate de apărat.
„Intelectualii nu se poate impune prin ideile lor, nu reuşesc. Noi putem!”- Adi de la Vâlcea
Din păcate acel agramat, şi el în fond un artist ca dvs., are dreptate.
Păcat, am crezut în nobleţea creaţiei dvs., i-am acordat credit. Am greşit.
Dem
Comentariu publicat de Ion Burhan pe Octombrie 3, 2010 la 11:20pm
Mulţumesc pentru apreciere , domnule Dem cât despre ,,opera literară,, , daţi-mi voie să roşesc deoarece sunt realist şi-mi cunosc ,, vulnerabilităţile,, şi precaritatea ei. Şi.. eu vă stimez pentru spiritul civic pe care-l manifestaţi, pentru opiniile dumneavoastră tranşante, pentru umanismul ideilor puse în dezbatere şi frumoasa lor nuanţare dar şi pentru incisivitatea cu care apăraţi valorile naţionale autentice . Este remarcabil faptul că dumneavoastră aţi dat tonul comentariilor despre misiunea intelectualului român în aceste vremuri de mare derută spirituală şi politică şi chiar aţi trecut la fapte, prezentând deja un model. Din păcate, cel puţin , pe aici, după cum constatăm, demersul dumnevoastră seamănă mai mult cu un strigăt în pustiu., la fel ca cel al doamnei ELISABETA BRĂNOIU, îngrijorată de decadenţa mesajului creştin şi de renaşerea noului păgânism. Desigur, suntem datori să strigăm şi să bătem la uşile rămase închise ale celor care cred în egoismul salvării de unul singur. Mânerul încuietorii e însă numai pe dinlăuntru şi fiecare hotăreşte dacă deschide sau nu uşa pentru a fi salvat.
Am rămas plăcut surprins să citesc în Formula AS un interviu cu MIRCEA CĂRTĂRESCU şi să constat că a coborât din turnul de fildeş, din nou, în cetate, semn că intelectualii români încep să realizeze că e nevoie de ei mai mult decât oricând.E nevoie de un duş rece , de conştiinţă,pentru a înţelege că neimplicarea e o strategie păguboasă , care lasă loc non-valorilor să-ţi fixeze reguli şi legi ale propriilor lor limite. Mă tem că e cam târziu pentru intelectualul român să mai refuze să mergă laolaltă cu turma, la muls, el care avea datoria să conducă turma. Nu-i nimic, e nevoie şi de chelneri....atunci cînd manifeşti abilităţi ale servituţii. La un local de lux, bacşişul unui chelner depăşeşte cu mult salariul unui profesor care se cramponeză de demnitatea de intelectual.O demnitate nerecompensată sau cum se zice într-o ironie de cartier, NERECOMPANSATĂ.
Comentariu publicat de Elisabeta Branoiu pe Octombrie 1, 2010 la 9:06pm
Pentru , Octavian Sarbatoare

: “Iisus Hristos nu este Fiul lui Dumnezeu
şi Apostolii sunt nişte prosti, mincinoşi”
scriitorul Pavel Coruţ, in seara zilei de 24-1-2010 la otv

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dificilã întrebare,
dar şi mai dificil va fi rãspunsul :
Ce ştiu, eu, despre "materia neagrã"
existentã în tot Universul?!...
Oare, e compusã din electroni, nuclei, neutroni
sau din alte forţe infinit superioare
ce nu cunoaşte hotare?!...

Predominantã în Univers
aceasta Forţã, încã nedescoperitã
inclusiv de capacitaţi umane
dispune de o inteligenţã infinitã!
Ea este „componenta”
Divinitãţii Creatoare!!...

"Materia neagrã",
la urmãtorul big-bang
purificã întreaga creaţie terestrã
şi devoreazã tot ce e murdar
cu aspect de formã umanã,
precum „Pavel Coruţ”
cu discipolii rãului,
ce pe Iisus condamnã.

Principiul rãului,
prin înţelepciune falsã
respinge pe Iisus
respinge „Sfânta Treime”
ca sã aducã mai degrabã
poporului „haos”.

O!!!... omule, manipulat
de duşmanii lui Hristos
tu arunci cu noroi
în acest „Poporul Ales ?!”
Tu crezi cã eşti un geniu aparte…
şi vii cu argumente ştiinţifice
ale ştiinţei deşarte??...
Spui cã eşti liber cugetãtor....
al destinelor schimbãtor??...
şi te declari pe tine marele descoperitor??...

Iar de noi nişte proşti, cum ai zis,
poporul roman, un sãrman viermuşor??...
Vai!!!... Cât de dur loveşti
în tezaurul duhovnicesc
Grãdina Maicii Domnului,
Poporul lui Dumnezeu credincios

Cât de bun eşti la dezinformare ?!...
Te-ai plasat în derizoriu
pentru temele de discuţii
folosind OTV.televizorul
cu ale tale schimbãri majore
ca sã îndobitoceşti Poporul?...
România are alt destin,
alt drum, de acum, e planificat
şi ca realitãţi împlinite, Iisus a spus :
„Indrãzniţi, voi cei ce
picioarele aţi sãrutat,
Mântuitorului cel Prea minunat!”
Nu sunt ale mele teorii proprii,
ci, îndemnuri sfinte
de la lui Iisus, ultimele Sale Cuvinte.


„ Pe cãrarea dreptãţii este viaţa şi pe calea pe care ea o însemneazã, nemurirea, iar calea nebuniei duce la moarte!!!...”
(Pilde 12; 22-28).
Comentariu publicat de Dem pe Octombrie 1, 2010 la 9:51am
Domnule Burhan,
Vă citesc întotdeauna cu plăcerea omului care simte din vorbele celuilalt starea de spirit. Vă admir şi opera literară, nu am comentat nimic până acum pentru că tot ceea ce aţi scris aici este plin de căldură şi sensibilitate. Iar vorbele mele nu sunt pricepute în laudative, în general nu exprimă arta literară, arta comunicării.

Problema emigranţilor, observaţie directă, este una dificil de prognozat - chiar dacă avem sângerosul Kosovo sau chiar Harcov, Paris, Izrael - Ierusalim, Kurdistan ori alte confruntări interetnice a căror origine conflictuală o reprezintă factorul cultural.
Dacă noi, românii, ne acceptăm ţiganii cu aceiaşi neplăcere dintotdeauna, ei consideră că au dreptul la parazitare socială iar noi, ca majoritari avem obligaţia să îi întreţinem şi suportăm doar pentru că uneori ei sunt cei care decid partidul la putere sau Preşedintele. Deja am intrat în particularităţi.
Orice societate, mă refer la Statul care o reprezintă, are obligaţia asigurării respectării normelor morale, pentru a nu spune LEGILE consacrate de mii de ani. Aici nu este nimic de comentat.
Orice emigrant, odată acceptat în mediul naţional, cultural, juridic, etc.....nu are cel mai mic drept - de orice natură(nici măcar umanitar), de a cere privilegii, dimpotrivă, are datoria morală de a se integra în comunitate şi de a-i respecta pe majoritari.
Peste tot, drepturile vagabonzilor europei sunt respectate şi chiar există multă compasiune pentru nefericirea lor, uitând - tocmai ca omul care este înjurat de spălătorul de parbrize din intersecţie, că NICIO FAPTĂ BUNĂ NU RĂMÂNE NEPEDEPSITĂ. Nu reacţionaţi, am suficiente dovezi pentru aceasta.
Prin urmare, este dreptul individual de a-ţi părăsi Ţara de origine şi de a trăi oriunde în lume, dar la fel de drept este ca echilibrul comunităţilor să nu fie pus în pericol de inconştienţa sau incoerenţa unor aiureli politice apărute din cine ştie ce raţionament conjunctural.
Dacă vom reuşi să ajungem la esenţă, vom descoperi (a câta oară) că marile probleme actuale ale omenirii sunt datorate unor minţi diabolice, fără a le identifica în conjuraţii sau conspiraţii. Omenirea funcţionează pe principiul picăturii chinezeşti, bobiţele de apă când se unesc într-una mai mare se deplasează în direcţia impusă de .....gravitaţie(nu am găsit altă rimă) iar ordinea periculozităţii: foc, apă, mulţime umană, nu eu am stabilit-o. Nimic nu este în afara unor cauze sau interese, aparentul haos este conform opiniei mele o maşină diabolică prin intermediul căreia trebuie să ajungem undeva, paradoxal, într-un ciclu de dezordine logică în care ne ducem existenţa.
dem
Comentariu publicat de Dem pe Octombrie 1, 2010 la 9:14am
Interviul, este o manieră sau un pretext. Depinde cum ne postăm.
Textele, pe care le publicăm aici ori în alte medii(media), sunt expresia atitudinii individuale - atât timp cât nu sunt scrise ca "sarcină de asociaţie" ori induse şi determinate ca răspuns social.
Spunea pe undeva "preopinentul" Munteanu, folosind un clişeu din Scrisoarea a III-a despre "mânatul în luptă" , că dacă nu posezi anumite calităţi sau exprimi trăirile momentului, este cazul să evităm exprimarea în acest spaţiu. Desigur, am subliniat o dată în plus pentru a arăta esenţa existenţei noastre aici.

Nu poţi vorbi cuiva dacă nu ai un canal de comunicare. Nu poţi scrie dacă nu ai plaivaiz şi un petec de hârtie. Nu poţi fi om în afara societăţii, decât ca specie biologică. Nu poţi exista virtual decât prin intemediul IT, respectiv creaţiile soft - programele prin care este valorificată tehnologia informaţiei.

Odată create condiţiile minimale pentru comunicare - tehnologie, ordinatoare, legatura network, portal şi nu în ultimul rând acest site privat, pus la dispoziţia tuturor prin generozitatea sau visul unui om conştient de opera sa, avem toate condiţiile să ne raportăm social, nu ca specie ci ca entităţi spirituale.
Pentru că, a fi intelectual nu înseamnă a avea o meserie, ci o vocaţie, şansa de a reprezenta capacitatea speciei tale de a progresa prin spiritualitate şi nu prin numărul de indivizi sau forţa brută a acestora. Altfel spus, este vorba despre capacitatea de a dezvolta putere şi nu forţă.
Intelectualul care face obiectul acestui text, Neagu Djuvara, este indubitabil o forţă. Ideile sale împreună cu cele ale altora ca dânsul, odată sedimentate în conştiinţele celor ca noi devin putere, prin diseminarea forţei progresului în planul social. Ideea este superioară acţiunii pentru că presupune consumuri infinit mai mici decât orice altă formă de transmitere a informaţiilor.
De aceea, Doamnelor şi Domnilor, aici nu trebuie să "ne arătăm muşchii cervicali" ci să sedimentăm ceea ce poate fi mai folositor în interesul Poporului nostru, acesta este de fapt rolul menirea celora care nativ au capacitatea de a rămâne legaţi ombilical de naţiunea căreia îi aparţin şi se consideră firesc, apărătorii, responsabilii, reprezentanţii ei.
Politicienii, nu există nici ca o categorie socio-economică nici ca intelectuali, atât timp cât nu pot avea un interes comun - ŢARA - chiar dacă exprimă curente de opinii diferite (desigur nu mă refer la interesul de grup infracţional pe care îl urmăresc majoritatea dintre ei)
Domnule Mateiuş, dincolo de splendidele efecte logice are opiniei dvs., sunteţi doar o voce puternică ce exprimă un punct de vedere. Prin asocierea ideilor mai multor oameni de calitatea dvs., ar exista posibilitatea de a confirma sau nega proiecţiile Maestrului Djuvara, de aceea vă rog să reveniţi şi să punctaţi cu acelaşi talent sociologic argumentele versus tendinţele economice(demografice, culturale....) ale UE. Avem ce învăţa de la dvs.
Mulţumesc.
dem
Comentariu publicat de mateius n vasile pe Septembrie 30, 2010 la 2:08pm
Dincolo de binele Europei si al “nationalismului continental”, violul logicii in aplauzele publicului este adevarata turnura catre un nou Ev Mediu.
Desi inteleg faptul ca varsta isi spune cuvatul, domnul Neagu Djuvara spune ca traim “...o dezordine morala care nu a existat niciodata” – in sensul de cea mai rea dezordine morala. O astfel de afirmatie este cel putin periculoasa daca este receptata de o persoana gata sa acorde mult credit domnului Neagu Djuvara ... parca imi vine in minte reactia catorva babe obosite si mutate din ograda la bloc atunci cand au auzit pentru prima data muzica rock, identificand in ea “adevarata si cea mai rea voce a diavolului, care pre vremea lor nu exista” si de aici trag concluzia unei degradari irevocabile a moralei , insa trec (chiar ele!) insensibile pe langa drama unui om infometat, uitand probabil de participarea lor, in acest fel, la degradarea unei societati. De fapt cred ca oameni ai fiecarei perioade si-au descris vremurile ca fiind cuprinse de “o dezordine morala care nu a existat niciodata (altcandva!)”, valoarea efectiva a acestei afirmatii fiind cel putin periclitata, prin (chiar) metoda utilizata de domnul Neagu Djuvara in argumetatia sa: concluzii mai mult de ordin emotional despre prezent (acum e mai rau ca niciodata) prin compararea cu un alt context istoric in care cel care face afirmatia , oricat de imaginativ ar fi, nu se poate transplanta emotional decat, in cel mai fericit caz- partial.
Ca cineva sa extinda observatia referitoare la “gradul moral” al prezentului la nivelul altor epoci, facand comparatii de acest gen, este cel putin pueril: ma intreb - capii bisericii apartinand Evului Mediu nu erau ingroziti de escaladarea “dezordinii morale”? Poate ca ceea ce pare dezordine “crescuta” pare asa prin simplul fapt ca populatia s-a marit, ca sursele de informare si atestarile sale “documentare” (media) sunt mai multe , dar la nivel individual schimbarile nu sunt majore.
Oare abolirea sclaviei nu a insemnat pentru multi din “lumea buna” a acelor vremuri “ pierderea ultimului pilon al unei societati civilizate” , crezand ei ca vor fi sortiti sa traiasca alaturi de “sub-oameni”? sau introducerea unei arme care sa “rada” mai multi inamici dintr-un foc nu inseamna pentru o tara mai multa siguranta, in conditiile in care in religia fiecarui popor este “cadelnitata” zilnic valoarea vietii.
Toate exemplele de mai sus sunt dovezi ale unei perceptii asupra “moralitatii”, perceptie valabila in zilele ei si infirmata de evolutia ulterioara a mentalitatii colective iar domnul Neagu Djuvara pica in aceeasi plasa.

Mai mult, domnul Neagu Djuvara, considera viteza virajelor culturale (nici macar virajele in sine) ca fiind semn al inceperii unui nou Ev Mediu. Care este logica? Viraj brusc = cauza degradarii, a intoarcerii la Evul Mediu? Trecerea de la civilizatia romana la Evul Mediu s-a facut lent, prin schimbari decalate in timp in regiuni geografice separate si izolate cultural (comparativ cu zilele actuale). Instalarea culturii de tip “Ev Mediu” este intinsa pe o perioada ce aproape s-ar putea masura in secole! Tranzitia a fost lenta iar separarea intre Epoca Romana si Evul Mediu avand ca reper pe Romulus Augustulus (data atribuita pentru prima data de Bruni) este, in cel mai bun caz de ordin didactic. De ce atunci, pastrand modelul istoric, Neagu Djuvara inverseaza mecanismul logic? Daca Evul Mediu s-a instalat lent, de ce acum noul Ev Mediu are cuprins in “simptomatologie’ virajul brusc? In aceste conditii, cum poate fi considerat un viraj brusc o intoarcere catre un asa zis nou Ev Mediu? Sunt constient de faptul ca intr-un context Y se poate ajunge prin mai multe mecanisme declansate la randul lor de cauze ce pot fi diferite, insa astfel de “trasee” catre acelasi punct tin de interventia hazardului si pot fi observate numai post-epoca, sa zicem printr-o viziune de ansamblu. Insa domnul Neagu Djuvara nu lasa loc de probabilitati, de analiza a variatiilor cauzei sau a diversitatii mecanismelor, ci spune clar: viraj brusc = nou Ev Mediu in conditiile in care Evul Mediu (ca principiu) s-a instalat lent. Mai mult, si daca am interpreta Evul Mediu in ideea de discontinuitate sau involutie, se scurtcircuiteaza logica compararii cu Imperiul Roman din primul raspuns. Presupun ca domnul Neagu Djuvara nu interpreteaza aici intoarcerea la Evul Mediu ca o (re)escaladare a autoritatii religioase sau ca o intoarcere la tabuuri ca fenomene ale restaurarii moralitatii. Sa nu uitam ca nici schimbarile culturale aduse de Columb sau Vasco da Gama prin consecintele expeditiilor lor nu s-au lasat asteptate mult, ci au avut caracterul unor “viraje rapide” si nu s-a plans nimeni de intoarcerea Epocii Primitive cu aceasta ocazie.
Domnul Neagu Djuvara spune: “ tineretul care se revolta astazi nu are absolut nici un ideal. Nu se revolta pentru un ideal, se revolta ca sa darame. Asta inseamna ca s-a stricat ceva...” in perceptia istoricului, eseistului, filosofului, jurnalistului, scriitorului si diplomatului Neagu Djuvara. “Tineretul, care in general trebuie considerat ca purtator de idealuri viitoare, chiar gresite, asa cum a fost cu comunismul, astazi nu mai are nici un ideal...”. De obicei miscarile de mase, lupta pentru idealuri, fie ele si gresite sunt efect al manipularii, al indoctrinarii si al aderarii oarbe la o serie de promisiuni. Sunt expresia nemultumirii fata de un sistem actual, aceasta expresie coagulandu-se sub forma maselor numai sub un imbold care nu este tocmai lipsit (nici el) de caracteristicile sistemului ce va fi desfiintat prin revolta. La fel de bine cum domnul Neagu Djuvara afirma ca tinerii nu mai au idealuri se poate afirma ca “masa tinerilor” s-a desteptat, are acces la informatie si nu mai accepta sa imbratiseze teorii “de mai bine” stiind cum au mers lucrurile cu alte miscari de acest gen, nu mai accepta sa faca parte din mecanismul instalarii unei ordini ale carei puncte slabe, prin pregatirea lor, reusesc sa le detecteze, indiferent daca este vorba de oameni cu pregatire medie sau de tineri straluciti. Poate ca au adoptat principiul “schimbarii la nivel individual” sau poate, cum o “greva a voturilor”, caracterizata prin absenteism total de la vot (cam utopic , ce-i drept) ar fi poate cea mai dura “palma” data clasei politice romanesti, asa si revolta doar pentru a darama si a nu pune nimic in loc poate insemna, fie prostie, fie revolta maxima: nu mai vrem nimic din toate acestea, am mai schimbat idealuri vechi cu unele noi si apoi innoirea s-a invechit si iar a trebuit aplicata schimbarea... Tinerii au idealuri, in schimb masele de tineri nu mai sunt usor de mobilizat pentru a instaura noi filosofii de viata. Idealul european nu merita sa fie cuntificat intr-o serie de idei comune (dincolo de cele de bun simt – pace, prosperitate, apararea drepturilor omului etc) de genul egalitate intre toti indiferent de pregatire, cucerirea Spatiului, crestinarea Orientului pentru ca am fi ridicoli. Diversitatea “micro” este sansa....

“Noi nu suportam un "atac" al lumii a treia. Dimpotriva, noi am creat un gol, pe care cei din lumea a treia, extrem de prolifici, vin sa-l umple.” spune Neagu Djuvara – hmm, pardon, chiar noi suntem lumea a treia, “ceilalti” din lumea a treia diferind doar prin nuanta tenului, religie, numarul atentatelor teroriste si cheful de munca.

“asa ca mai bine sa se scufunde cu barca noastra decat cu cea germana sau franceza...” care este logica unei astfel de afirmatii cu exceptia placerii de a fona? Un “deoarece” este absolut necesar dupa o astfel de afirmatie la nivelul discursului domnului Neagu Djuvara. Mai mult, tinerii sunt sfatuiti sa se intoarca in tara “pentru a crea o noua elita intelectuala, care s-o inlocuiasca pe cea de-acuma.” zice maestrul. Pai cum? Tineri fara idealuri, daramatori si atat, sa devina noua intelectualitate? Domnule Neagu Djuvara, indemnati la o societate monstruoasa! Sau ce-i valabil intr-un raspuns devine inutil in cel de-al doilea? Poate tinerii care va considera un model nu mai pun nimic in loc pentru ca sunt zapaciti de logica maestrilor!

Care ar fi concluzia? Ca Europa ar trebui sa se fereasca de arabi, cum America ar trebui sa se fereasca de chinezi, cum Canada ar trebui sa se fereasca de toate popoarele si cum dacii ar fi trebuit sa se fereasca de romani, cum sudul Europei ar fi trebuit sa se pazeasca de popoarele germanice si germanicii de invazia hunilor, englezii de vikingi si pe cat posibil orice teritoriu nelocuit ar trebui sa se pazeasca de invazia umana...
Comentariu publicat de Octavian Sarbatoare pe Septembrie 30, 2010 la 12:36pm
Sa incercam si curente noi de spiritualizare si salvare a identitatii neamului romanesc. Sa ascultam cu atentie ce spun ganditori cu dragoste de neam precum sunt istoricul Napoleon Savescu si scriitorul Pavel Corut. Neamul romanesc nu are nicio legatura cu imaginarul religios iudeo-crestin aparut ca o erezie a iudaismului in deserturile Iudeii antice.

Avem o spiritualitate nativa neamului si un ideal de intelepciune total diferit de patologia moastelor crestine si a parerii ca un om mort pe cruce ne poate salva de la moarte, precum inecatul poate salva de la inec si precum somerul poate oferi cuiva un loc de munca. De ce sa ducem o cruce a suferintei care nu ne apartine?
Comentariu publicat de Dem pe Septembrie 30, 2010 la 10:05am
Domnule Burhan, înclin să vă dau dreptate însă vă percep scrierea ca pe cea a unui intelectual procupat de importanţa echilibrului şi a armoniei, specifică oamenilor sensibili.
Intelectualii sunt importanţi pentru faptul că gândesc şi comunică în termeni civilizaţi, în interesul naţiunii lor. Ei sunt de fapt - mă rog, ar trebui să fie, retorta în care elixirul vieţii poate da vigoare oamenilor obişnuiţi aflaţi în restrişte, ei sunt neuronii şi limfocitele organismului social.
Tocmai din motivul pe care l-aţi subliniat, indubitabil pesimist şi cu o responsabilitate exagerat asumată al Maestrului Djuvara am considerat de cuviinţă să postez ca o paralelă un articol scris de Napoleon Săvescu, un specialist inconfundabil şi o valoare autentică a ştiinţei româneşti aflat pe meleaguri unde are şansa de a se pune în valoare pentru România.
Problema păstrării identităţii naţionale o las în grija specialiştilor autentici, nu este domeniul meu.
Pe mine mă doare altceva. Au murit prea mulţi români pentru a avea o patrie comună, măcar atâta cât este astăzi pentru a nu fi speriat de spectrul unui Kosovo în varianta HARCOV(HARghita COVasna).
Eu studiez natura dpdv tehnologic şi sunt permanent uimit de fantasticele legi care funcţionează fără HG ori alte structuri legislative. Vedeţi sindromul cucului, al pupei, al oricărei specii care luptă pentru obţinerea spaţiului vital...ce duce în final, periodic la milioane de morţi de ambele părţi. Copiii noştri nu trebuie să fie victime colaterale pentru deciziile unor cretini puşi politic să rezolve o problemă dictată de UE. În condiţiile în care aceasta este incapabilă să înţeleagă sau nu trebuie să înţeleagă ce se va alege de anii 50, când noi nu vom mai fi dar copiii noştri da.
Nemţii ştiu ce au de făcut. Francezii de asemeni. Restul, se conformează aşa cum au făcut-o dintotdeauna.
Iar noi va trebui să ne supunem .....oricât ne-ar fi de greu. Iar morţii se răsucesc în pământ pentru inutilitatea sacrificiilor lor, aşa cum noi regretăm întotdeauna prin celebra "minte de pe urmă"
Dem
Comentariu publicat de Ion Burhan pe Septembrie 30, 2010 la 6:46am
Deşi pare o perspectivă îndepărtată pentru noi , românii,tind să-i dau dreptate domnului Neagu Djuvara, întredevăr un model de intelectual român, cu patriotismul ,,bine înşurubat în cap,, , cum l-a caracterizat cu graţie şi umor, doamna sa.
Incontestabil, bătrâna Europa are nevoie de creierele şi muşchii tineri ai popoarelor încă pline de vigoare, pe care le asimilează însă ,încet dar sigur cu nonşalanţa civilizaţiei autentice.
Am văzut recent în Germania, în Mannheim, cartiere de arabi,africani,turci şi greci, fiecare respecându-şi cultura şi tradiţiile şi respectând-o pe-a celuilalt.În plin centru oraşului, lângă turlele unei catedrale, turnul aproape la fel de înalt al unei moschei, face parte deja din scenariul unei normalităţi.Cu toate aceste semne clare de păstrare a identităţii, pe stradă, toţi emigranţi păstrează acelaşi aer comun de buni cetăţeni europeni, şi lecţia europeană a toleranţei şi a civilizaţiei creştine pare perfect asumată.Cei respectaţi par a fi totuşi nu cei care vor să se disipeze prin pierderea identităţii în marea masă de etnici germani ci dimpotrivă, cei care fac eforturi de a-şi păstra cultura şi tradiţiile identitare.
Cum bine presupuneţi, românii au ales atitudinea greşită a ,, ciorii vopsite,, , cum fac de altfel şi ungurii şi abia acum au realizat ,văzându-i pe alţii, cât de important era să-şi păstreze fiecare specificul naţional.
Un prim pas a fost construirea unei biserici româneşti şi roadele au apărut încă de la turnarea temeliei. A apărut un element nou de coeziune, de sociabilizare şi evoluţie spirituală în viaţa diasporei româneşti iar localnicii deja îi privesc pe români cu alţi ochi. Într-o zi, o patrulă de poliţie a oprit şi a trecut pe la preotul paroh să-l salute cu respect pentru ceea a înfăptuit acolo, un nucleu creştin civilizatoriu şi generator de armonie socială.
Europa va supravieţui fără doar şi poate şi lecţia ei se va impune tuturor celor pe care-i va absorbi. O lecţie a toleranţei, decenţei sociale, a gândirii tehnice revoluţionare, a respectului pentru viaţă. Reacţia ei faţă de criza viscerală de rasism a Franţei, a fost rapidă şi intrnsigentă. O INTRANSIGENŢĂ CARE NU ADMITE RELATIVISMUL UNOR PRINCIPII CARE O DEFINESC ÎN ESENŢĂ.
Eu cred în viitorul nostru comun european poate cu naivitate idilică a fiului rătăcitor,trăit în mijlocul frustrărilor de tot felul şi nu împărtăşesc prognoza sumbră a domnului DJUVARA.

Insignă

Se încarcă...

Fişiere video

  • Adăugare fişiere video
  • Vizualizează Tot

Statistici

Top Poetry Sites

© 2019   Created by Gelu Vlaşin.   Oferit de

Embleme  |  Raportare eroare  |  Termeni de utilizare a serviciilor